KLEI 101 - ‘Weetjes’
- - - > for English scroll down
De Basics van de studio. Zo houden we het leuk voor iedereen
1. Veiligheid eerst
Kleistof blazen? Nope. Gebruik een vochtige doek of spons. Ingeademde kleistof is slecht voor je longen.
Lang haar? Staart erin. Zeker als je aan de draaischijf werkt – veiligheid boven alles.
Sieraden af. Kettingen en armbanden kunnen blijven haken. Better safe than sorry.
2. Kleding
Trek iets ouds aan of gebruik een schort, deze hangen rechts van de keuken. Klei is gezellig, maar niet bepaald vlek-proof.
3. Materiaal en opslag
Neem alleen de klei die je nodig hebt.
Bewaar restjes goed, dek het af en hou het vochtig. Heb je gedraaid? Leg de resten op de gipsplaat.
Heb je eigen gereedschap, zet je naam erop en bewaar het op je plank. Ruim alles netjes op zijn plek terug.
4. Werkstukken markeren
Zet je naam, initiaal of logo ergens op je werkstuk. Zo blijft alles netjes bij de juiste eigenaar.
5. Hulp nodig?
Vraag het gewoon! Ik help je graag.
6. Zorg voor je werk
Verpak en bewaar je werk op de juiste plek. Goed gemarkeerd = minder risico op schade.
7. Respecteer andermans werk
Niet aankomen! Zelfs een kleine aanraking kan een stuk verpesten, vooral als het nog nat is maar al helemaal als het kurkdroog is.
8. Opruimen is afsluiten
Ruim alles netjes op. Laat je draaischijf / werkplek schoon achter en neem deze af met een vochtige spons of doekje. Heb je wat gedronken? Laat je glas maar staan, ik doe de afwas :)
Heb je een schort gebruikt, neem hem af met een sponsdoek en hang hem weer ‘schoon’ terug aan de kapstok.
Weetjes over klei
1. Walken: de warming-up van je klei
Klei moet net als jij even op gang komen. Door te walken (kneden) haal je luchtbellen eruit en wordt het soepel. Zo voorkom je barsten bij het bakken.
2. Het geheugen van klei
Klei onthoudt alles, echt! Elk duwtje, vouwtje of krasje kan later terugkomen. Werk rustig en bewust.
3. De oven: waar de magie gebeurt
Biscuitstook (950-1020°C): Maakt het werk hard en klaar voor glazuur.
Aardewerk (900-1100°C): Warm en decoratief.
Steengoed (1180-1300°C): Duurzaam, waterdicht, perfect voor servies.
Porselein (1250-1400°C): Luxe, glad en bijna doorschijnend.
💡 Waarom CONE6?
Cone 6 is onze favoriete stooktemperatuur voor steengoed – ideaal voor sterke, glanzende stukken die lang meegaan.
4. Kleurtechnieken
klik hier om te weten te komen welke glazuren aanwezig zijn in de studio en hoe je ze kunt toepassen.
Engobe: Een matte laag gekleurde klei voor subtiele effecten. Sinterengobe bevat een smeltmiddel, hecht beter en is iets glanzender.
Onderglazuur: Voor felle kleuren en strakke illustraties die blijven zitten, zelfs na het bakken.
Glazuur: Tovenarij in de oven. Steengoedglazuur geeft diepe, levendige kleuren – soms voorspelbaar, vaak verrassend!
5. Drogen zonder drama
Laat je werk langzaam drogen. Dek af met kranten of plastic. Draai platte stukken regelmatig om en voel: is het niet meer koud? Dan is het droog.
6. Klei hergebruiken: recup!
Verzamel droge klei in de emmers in de kast rechts van de keuken.
7. Slip = kleilijm
Gebruik slip om onderdelen aan elkaar te bevestigen, het staat in potjes in de kast. Vergeet niet de oppervlaktes eerst op te ruwen!
8. Luchtbellen? Naaldje erbij!
Voel je een bobbel? Prik voorzichtig met een naald en strijk glad. Zo voorkom je knalfeestjes in de oven.
9. Omarm imperfectie
Je eerste stukken zijn misschien een beetje scheef – en dat is oké! Ze vertellen jouw verhaal. Schoonheid zit in karakter.
Stookinstructies
Zo lever je je werk veilig en goed in
Om te zorgen dat jouw werk op tijd, veilig én netjes de oven in gaat, zijn er een paar belangrijke afspraken. Lees ze goed door:
1. Zet altijd je naam of initialen op je werk
Werk zonder naam wordt niet gebakken.
Schrijf je naam of initialen onderop of in het werk, liefst in de natte klei of met een onderglazuur potlood op bisquit.
2. Voorbereiden voor de glazuurstook
Let op waar je glazuur aanbrengt:
– Heeft je werk een voetring? Breng géén glazuur aan op of onder de voetring. Laat minstens 0,5 cm vrij van glazuur aan de onderzijde.
– Geen voetring? Laat dan minimaal 0,5 cm boven de onderkant glazuurrand vrij.
– Controleer goed: overal waar je werk de ovenplaat zou kunnen raken, moet het glazuurvrij zijn — anders smelt het vast.
Voor aardewerk is dit anders: deze stukken kun je volledig glazuren, omdat ze tijdens het stoken op stiltjes worden geplaatst.
Werk wat niet correct is geglazuurd wordt niet gebakken en zal ik terug zetten op jouw plank met een instructie.
3. Waar zet je je werk neer?
– Voor biscuitstook:
Zet je volledig gedroogde werkstuk in de kast bij de trap, op de onderste vier planken aan de linkerkant.
✍️ Kerf je naam of initiaal in het werk — werk zonder naam wordt niet gebakken.
📅 Staat je werk nog te drogen?
Zet het dan op je eigen plank en voorzie het van een datum, bijvoorbeeld met een post-it of tape.
Zo kunnen jij en ik zien hoe lang het al staat.
Voelt je werk nog koel aan? Dan is het nog niet droog genoeg om de oven in te gaan.
Voor glazuurstook:
Zet je geglazuurde werk in de kast rechts van de keuken. Deze is gelabeld:
• Steengoedglazuur – alleen werk bedoeld voor Cone 6 (~1200°C)
• Aardewerkglazuur – alleen werk bedoeld voor Cone 03 (~1100°C)
Let op: Aan de buitenkant is vaak niet te zien welk glazuur er is gebruikt. Zet je werk dus altijd zelf op de juiste plank.
Waarom dit belangrijk is:
– Steengoedglazuur dat te laag wordt gebakken, smelt niet goed. Het blijft dof, poederig of poreus — en is dan niet voedselveilig.
– Aardewerkglazuur dat te heet wordt gebakken, kan overmatig smelten en uitlopen, wat schade kan veroorzaken aan ovenplaten en andermans werk.
Verkeerd geplaatste werkstukken worden niet meegestookt en kunnen risico’s opleveren.
Twijfel je? Zet er dan een briefje bij of overleg even.
ENGLISH - - - > Studio Basics
This is how we keep it fun for everyone
1. Safety first
No blowing clay dust, use a damp cloth or sponge. Inhaling clay dust is bad for your lungs.
Long hair? Tie it back, especially when using the wheel — safety first.
Remove jewelry, necklaces and bracelets can get caught. Better safe than sorry.
2. Clothing
Wear something old, or use an apron. Clay is cozy, but not exactly stain-resistant.
3. Materials & storage
Only take the clay you need, store leftovers properly — clay is reusable.
If you have your own tools, put your name on them and keep them on your shelf. Return everything to its proper place when you're done.
4. Mark your work
Put your name, initials or logo somewhere on your piece. That way, it always finds its way back to you.
5. Need help?
Just ask — I’m happy to help.
6. Take care of your work
Wrap and store your pieces in the right place. Clearly marked means less risk of damage.
7. Respect other people’s work
Don’t touch — even the lightest touch can ruin a piece, especially when it’s still wet or bone dry.
8. Cleaning up means you're finished
Leave your wheel or workspace clean, wipe everything down with a damp sponge or cloth. Had a drink? Just leave your glass — I’ll do the dishes 😊
Used an apron? Please hang it back up neatly on the rack.
Clay Know-how
1. Wedging: clay’s warm-up
Clay needs to get going, just like you. Wedging removes air bubbles and makes the clay nice and pliable, helping prevent cracks during firing.
2. Clay has memory
Clay remembers everything, every press, fold or scratch can show up later. So take your time and work mindfully.
3. The kiln: where the magic happens
Biscuit firing (950–1020°C), makes your work strong and ready for glazing.
Earthenware (900–1100°C), for decorative use and functional ware.
Stoneware (1180–1300°C), durable, waterproof, perfect for functional ware.
Porcelain (1250–1400°C), smooth, luxurious and almost translucent.
💡 Why CONE6? Cone 6 is our favorite firing range for stoneware — strong, glossy, and made to last.
4. Color techniques
[Click here to see which glazes are available in the studio, and how to use them.]
Engobe, a matte layer of colored clay for subtle effects. Sinter-engobe contains a flux, sticks better, and is slightly glossy.
Underglaze, great for bright colors and clean illustrations — they stay put even after firing.
Glaze, that’s where the magic happens. Stoneware glazes give rich, vibrant color — sometimes predictable, often surprising.
5. Drying without drama
Let your work dry slowly, cover it with plastic or paper. Flip flat pieces regularly, and feel — is it no longer cold to the touch? Then it’s dry enough.
6. Clay recycling: reclaim
Put dry clay scraps in the buckets in the cabinet to the right of the kitchen.
7. Slip = clay glue
Use slip to attach parts to each other. You’ll find pots of it in the cupboard. Don’t forget to score the surfaces first!
8. Air bubbles? Use a needle
Feel a bump? Poke it gently with a needle and smooth it over. That way, you avoid mini explosions in the kiln.
9. Embrace imperfection
Your first pieces might be a little wonky — and that’s okay. They tell your story. Beauty lives in character.
Firing Instructions
How to safely and properly submit your work
To ensure your pieces are fired safely, on time, and in good condition, there are a few important rules. Please read them carefully:
1. Always put your name or initials on your work
Work without a name will not be fired.
Write your name or initials on the bottom or inside of your piece — preferably when the clay is still wet, or use an underglaze pencil on bisque.
2. Preparing your work for glaze firing
Be mindful of where you apply glaze:
– Does your piece have a foot ring? Then do not apply glaze on or under the foot ring. Leave at least 0.5 cm of bare clay at the bottom.
– No foot ring? Then leave at least 0.5 cm above the bottom glaze-free.
– Check carefully: Any spot that may touch the kiln shelf must be free of glaze — otherwise it may fuse to the shelf.
For earthenware this is different, you can glaze these pieces all over as during firing they will be placed on stilts.
If a piece is not properly glazed, it will not be fired. I will place it back on your shelf with a note.
3. Where to place your work
– For bisque firing:
Place your completely dry piece in the shelving unit near the stairs, on the bottom four shelves on the left side.
Carve your name or initials into your work — pieces without a name will not be fired.
Still drying? Place your piece on your personal shelf and add a date (e.g. with a post-it or tape). That way we can both see how long it’s been drying.
If your piece still feels cool to the touch, it is not dry enough to go into the kiln.
– For glaze firing:
Place your glazed work in the shelving unit to the right of the kitchen. This unit is labeled:
• Stoneware glaze – only for work intended for Cone 6 (~1200°C)
• Earthenware glaze – only for work intended for Cone 03 (~1100°C)
Note: You often can’t tell from the outside which glaze has been used. That’s why you must always place your own work on the correct shelf.
Why this matters:
– Stoneware glaze fired too low won’t melt properly — it stays dull, powdery or porous and won’t be food safe.
– Earthenware glaze fired too hot can melt excessively and run, damaging kiln shelves and other people’s work.
Incorrectly placed pieces will not be fired and can create safety risks.
Unsure? Leave a note with your piece — or feel free to ask!